Date: 03.12.2020
7918 apeluri au fost înregistrate la Serviciul de asistență telefonică pentru persoane cu dizabilități 080010808 pe durata celor 4 ani de funcționare a Serviciului. Cele mai multe apeluri (4454) au parvenit din instituții rezidențiale pentru persoane cu dizabilități, iar celelalte – din comunitate. Datorită suportului oferit de Serviciu, 371 de cazuri de încălcare a drepturilor au fost soluționate.
Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale al Republicii Moldova în colaborare cu Asociația Keystone Moldova au organizat o masă rotundă pentru a evidenția contribuția Serviciului în prevenirea și reducerea situațiilor de încălcare a drepturilor, dar și impactul Serviciului în protecția drepturilor persoanelor cu dizabilități, în special în perioada de pandemie Covid-19.
„Este un Serviciu care înglobează mai multe componente de bază; este vorba și de informarea persoanelor în privința drepturilor pe care le au, și de consilierea persoanelor cu dizabilități, de identificarea și sesizarea încălcărilor care se atestă în privința drepturilor persoanelor cu dizabilități, dar și consolidarea unei platforme intersectoriale de cooperare pentru a soluționa problemele cu care se confruntă persoanele cu dizabilități”, a menționat Viorica Dumbrăveanu, Ministru al Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.
În fiecare zi, în Republica Moldova, circa 10 persoane cu dizabilități, rudele lor, sau angajați ai serviciilor sociale pentru persoanele cu dizabilități apelează Serviciul de asistență telefonică și solicită suport în soluționarea dificultăților sau situațiilor de încălcare de drepturi:
Cum pot persoanele cu dizabilități să acceseze serviciile sociale, medicale sau juridice?
Circa 1/3 din apelanți solicită informații despre modalitatea de accesare a serviciilor menționate, acordarea ajutorului social / medical, servicii și prestații pentru persoanele cu dizabilități, accesarea asistenței juridice garantate de stat etc.
„Eu am apelat la Serviciu pentru că îmi era încălcat dreptul de a-mi gestiona proprii bani din alocație. Sunt deja majoră, iar alocația a rămas instituită pe numele mamei, deși mama nu era împuternicită pentru a beneficia de alocație. În rezultatul intervenției Serviciului, structurile locale de asigurări sociale au efectuat rectificările necesare iar acum primesc alocația pe numele meu”, a menționat o persoană cu dizabilități care a apelat la Serviciu.
În contextul situației pandemice COVID-19 și declarării stării de urgență, cum pot persoanele cu dizabilități să-și soluționeze problemele?
În perioada pandemiei, persoanele cu dizabilități și rudele lor au solicitat: informații privind măsurile restrictive și măsurile de protecție; regulile de spitalizare și externare; procedura de reexaminare a gradului de dizabilitate în perioada stării de urgență; identificarea soluțiilor pentru persoanele cu dizabilități care locuiesc singure și sunt în situație de vulnerabilitate etc.
„Eu sunt angajată în calitate de asistent personal pentru fiul meu cu dizabilități severe. Când era stare de urgență națională, am fost anunțată de către Direcția de Asistență Socială că îmi suspendă serviciul, din cauză că a expirat gradul de dizabilitate. Autorităților publice centrale spuneau că se va prelungi automat gradul de dizabilitate persoanelor cărora le-a expirat în perioada de urgență. La intervenția Serviciului, angajații Direcției de Asistență Socială au recunoscut că nu au avut dreptate în cazul nostru și au corectat încălcarea dreptului copilului meu” – părinte al unui copil cu dizabilități.
Pot persoanele cu dizabilități să fie împuternicite în soluționarea propriilor probleme?
50% din apelanți au avut nevoie de servicii de consiliere pentru a-și putea soluționa problemele: gestionarea stresului, a situațiilor de panică; limitarea/restricționarea deplasării în afara serviciului de plasament unde locuiesc în perioada izolării pandemice; prevenirea acțiunilor de violență; situații de discriminare în instituții de învățământ, la locul de muncă, în comunitate, în servicii sociale; tehnicile suportului comportamental pozitiv pentru părinții copiilor cu autism, angajați ai serviciilor sociale; etc…
Circa 9% din apeluri au făcut referire la colaborarea interinstituțională – stabilirea și menținerea relațiilor de colaborare cu autoritățile publice, instituțiile de profil, organizațiile societății civile din domeniu pentru soluționarea cazurilor de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități.
Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități 080010808 este un serviciu național creat în scop de prevenire și reducere a situațiilor de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități. Asociația Keystone Moldova administrează și gestionează Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități în baza contractului de achiziție cu Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale al Republicii Moldova. Acest Serviciu a fost creat și pilotat în anul 2017 de către Asociația Keystone Moldova cu suportul financiar al Uniunii Europene.