24 de studenți și 69 cadre didactice au participat la cele trei instruiri cu tematica ghidării in carieră a persoanelor cu dizabilități, organizate de Keystone Moldova în luna noiembrie.
Studenții din anii II și III de la facultatea Psihologie și Psihopedagogie Specială, din cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, au aflat mai multe despre incluziunea școlară, dezvoltarea abilităților de viață independentă, dar și etapele procesului de consiliere și ghidare în carieră pentru persoanele cu dizabilități. Le-au plăcut în mod deosebit exemplele de incluziune socială sau incluziune în câmpul muncii a persoanelor cu dizabilități.
- „Noi auzim despre astfel de exemple, învățăm teorie, dar atunci când vezi o persoană concretă care s-a angajat și duce o viață plină în comunitate… aceste istorii ne inspiră”.
- „Să realizăm incluziunea persoanelor cu dizabilități este o muncă grea, dar există posibilități pentru asta. Chiar dacă avem mult de lucru, deja știm încotro să ne îndreptăm”.
- „Noi suntem creatorii viitorului nostru!” – au concluzionat ei.
33 de cadre didactice din învățământul general și reprezentanți ai Serviciilor de Asistență Psihopedagogică au discutat despre rolul specialiștilor în consilierea și ghidarea în carieră a persoanelor cu dizabilități. De asemenea, au vorbit despre colaborările intersectoriale în procesul de consiliere și ghidare în carieră a persoanelor cu dizabilități. COLABORAREA – este cel mai important element – au menționat participanții.
- „Fără colaborare nu faci nimic… Doar împreună – cadrele didactice, părinții, APL-ul – putem realiza incluziunea educațională și ghidarea în carieră a tuturor elevilor”.
- „Dizabilitatea nu este un impediment pentru dezvoltarea profesională. Este important ca persoana să aibă dorință și să-i fie oferit suportul necesar”.
36 de cadre didactice din învățământul profesional tehnic au vorbit despre autodeterminarea profesională; organizarea și funcționarea serviciilor de consiliere și ghidare în carieră; ghidarea în carieră în cadrul educației formale – actualități și provocări.
- „Chiar dacă învață deja în școlile profesional tehnice, este important ca persoanele cu dizabilități să aibă parte de ghidare în carieră. Dacă sunt ghidați și susținuți, ei pot să aibă un viitor bun și o profesie pe plac.”
- „O problemă a persoanelor cu dizabilități locomotorii este lipsa accesibilității în școlile profesional tehnice.”
- „Dacă muncim insistent, o să vedem rezultatele.”
Instruirile au fost organizate în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, cu Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică și cu Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”. Activitățile de instruire au avut loc în cadrul Proiectului „Parteneriat transfrontalier pentru ghidarea în carieră incluzivă” nr. 2SOFT/1.1/145, implementat de Keystone Moldova în parteneriat cu Fundația „Alături de Voi” România, finanțat de Uniunea Europeană, în cadrul Programului Operațional Comun România – Moldova 2014-2020, prin intermediul Instrumentului European de Vecinătate (ENI).
Pentru mai multe informații despre proiect, vă rugăm să accesați http://www.keystonemoldova.md/ro/projects/cross-border-parternship-inclusive-career-guidance.php