Undeva, un băiat din clasele primare este agresat de băieții mai mari…
O fată de gimnaziu își pierde mereu bunurile personale, iar colegii râd de ea…
Un copil încearcă să găsească cel mai ocolit drum spre casă, pentru a nu se întâlni cu „ei” – cei care îi pun piedică, îi murdăresc ghizdanul, îl impun să facă lucruri pe care nu vrea să le facă…
„Așa-s copiii!” – auzim de la pedagogi, asistenți sociali, educatori sau polițiști.
„Ei, d-apu… Noi așa glumim. Ea/ el râde împreună cu noi” – se amuză copiii, gândindu-se la o nouă distracție în timpul pauzei dintre lecții.
Termenul de bullying este relativ nou pentru țara noastră, însă conceptul este adânc înrădăcinat în toate purtările noastre.
Astăzi Keystone Moldova a realizat masa rotundă cu genericul „Împreună reducem bullying-ul!” – eveniment de totalizare a proiectului „Dialog comunitar pentru reducerea fenomenului de bullying”. În perioada august – decembrie, datorită activităților proiectului, apr. 800 de copii din raioanele Ștefan Vodă și Căușeni au găsit participativ soluții pentru a reduce bullying-ul. Totodată, apr. 200 pedagogi, părinți, membri ai echipelor multidisciplinare au căutat soluții pentru a-și ajuta copiii să nu mai fie ținte sau martori ai bullying-ului și să nu manifeste un comportament de bullying.
Puterea lui ÎMPREUNĂ
Copiii din șase instituții de învățământ au participat în cadrul spectacolelor de Teatru Forum, susținute de trupa de teatru Alternativ Tudora, la tema – reducerea fenomenului de bullying. Copiii au înțeles ce înseamnă bullying, cum pot să îl recunoască. Au recunoscut toți, unanim, că asemenea situații se întâmplă la ei în școală. Apoi au urcat în scenă, pentru a propune soluții și a rezolva situațiile.
- Conflictele se rezolvă prin comunicare.
- Colegii trebuie să se implice TOȚI în soluționarea unei situații de bullying.
- Dacă ne unim, TOȚI colegii, și ÎMPREUNĂ le explicăm celor care inițiază un comportament de bullying că nu este acceptabil ceea ce fac, atunci, încetul cu încetul, se vor schimba.
- În soluționarea unei situații de bullying trebuie să se implice și un adult.
Traumele din copilărie ne afectează viața de adult
Membrii echipelor multidisciplinare din aceleași instituții de învățământ au fost invitați la un dialog cu un psiholog despre fenomenul de bullying și despre soluțiile pe care le pot pune în aplicare. Părinții și pedagogii au recunoscut că fenomenul de bullying este prezent în fiecare școală și că ei, când erau elevi, au fost martori sau chiar ținta unui astfel de comportament.
- Aici este foarte important ca părinții să conlucreze cu școala, cu profesorii. Doar prin colaborare putem să soluționăm ceva.
- Cel mai mult putem să lucrăm cu martorii bullying-ului. La urma urmei, dacă nu mai sunt martorii și nu mai reacționează, bullying-ul dispare.
- Nu există copii străini. Ei sunt toți ai noștri. Și depinde de noi să ne implicăm și să găsim cele mai bune soluții pentru a stopa bullying-ul.
Advocacy pentru schimbare sau cum realizăm schimbarea împreună
20 de adolescenți și tineri din Tudora s-au implicat în activități de Advocacy pentru a reduce fenomenul de bullying din comunitatea lor. Tinerii au realizat 3 activități de Advocacy în școală și comunitate, activități în care i-au implicat și pe ceilalți copii din sat. Astfel, a avut loc o Zi a prevenirii bullying-ului, organizată în colaborare cu Consiliul Local al Tinerilor din Tudora, în cadrul căreia copiii au fost implicați în diverse jocuri și activități cu scop educativ. O altă activitate a fost un concurs de postere realizat la nivel școlar, care a avut ca temă reducerea fenomenului de bullying. Tot în școală a fost realizată o activitate mai creativă – tinerii au lipit pe holurile școlii tălpi din hârtie oranj, pe care erau scrise mesaje despre fenomenul de bullying.
Campania „Împreună reducem bullying-ul!”
În perioada noiembrie – decembrie, tinerii din Tudora desfășoară campania în social media „Împreună reducem bullying-ul!”. Tinerii înșiși au planificat această campanie, scopul, obiectivele și instrumentele folosite: filmulețe, poze cu mesaje creative, postări informative. Ei au identificat trolling-ul ca o problemă la ei în comunitate și au realizat și câteva postări despre acest fenomen.
Activitățile au fost organizate în colaborare cu Gimnaziul „Ștefan Culea” Tudora, Centrul de zi „Unitate” din Tudora, Echipa Mobilă Căușeni, Direcția de Asistență Socială și Protecție a Familiei Căușeni, Consiliul Local al Tinerilor Tudora.
Activitățile s-au desfășurat în cadrul proiectului „Dialog comunitar pentru reducerea fenomenului de bullying” implementat de Keystone Moldova în cadrul proiectului „Împreună pentru educație de calitate”, susținut de Liechtenstein Development Service (LED) și implementat de Asociația Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei APSCF.